Miroslav Strnad
diplomová práce
PRINCIPY NÁVRHU
3. HMOTA
Ladnost křivky, vycházející z uspořádání společenství kolem obětního stolu, zůstává zachována na vnější straně kostela. Na vnitřní straně však dochází k poměrně výraznému členění. To je zapříčiněno přirozenou reakcí na zatížení od nosníků stropu - stejně jako v přírodě rostliny posilují namáhanou oblast.
V místě uložení stropní konstrukce se z tenké stěny stávají masivní sloupy. Výsledkem tohoto procesu je věnec výklenků předělený polosloupy, který nabývá mnoha dalších funkcí. Mimo přenos zatížení stropu do základů v sobě skrývá dutiny pro vedení instalací. Dále výrazně vylepšuje akustické poměry ve vnitřním prostoru kostela, svým pravidelným rytmem členění převýšeného prostoru se odkazuje na tradiční chrámový prostor a především je hlavním zdrojem denního světla. Prostory nik jsou také využity v úrovni podlahy pro osazení sochařských děl, křtitelnice nebo dočasnou instalaci betléma.
4. HORIZONTÁLA A VERTIKÁLA
Horizontální princip členění hmot je uplatněn pro prostory duchovního centra, které mají charakter spíše profánní. Vertikálu spojuji s prostory sakrálními, do kterých vstupuje bůh.
5. HRANATÉ A OBLÉ
Způsob, jakým začlenit stavbu kostela do hranolovitého sídliště odpovídá konceptu osazení prosté obdélníkové hmoty duchovního centra, začleňujícího se do svého prostředí a do něj vložená oblá hmota kostela s přesahem, který lze chápat jako duchovní přesah samotného prostoru nebo ve smyslu návaznosti na tradiční apsidální zakončení kostelů. Metodou kontrastu zároveň dochází k oddělení sakrální stavbu kostela od ostatních provozů.
6. ORIENTACE
Návrh respektuje tradiční orientaci k východu, která je významnou hodnotou z hlediska historické kontinuity a symboliky. Tradičně je uvažováno o převažující orientaci směrem na východ ke svaté zemi nebo východu samotného slunce. Zároveň má druhý příchod Krista v soudný den přijít z východu.
7. PRÁCE S VNITŘNÍM PROSTOREM
Kostel Seslání Ducha Svatého je místem ztišení, prostorem jednoduchým a uklidňujícím a zároveň protipólem informačně přehlcenému materiálnímu světu. Měl by návštěvníky vybízet k sebezamyšlení a meditaci. Interiér je třeba pojednat velmi citlivě, především jemnou prací se světlem jako tvůrcem duchovního prostoru.
GRAFICKÁ ČÁST:
Analýza širších vztahů ukazuje vztah místa a centra města Brna.
Analýza výškového uspořádání ukazuje prostorové vztahy a souvislosti v území.
Analýza dopravní sítě s vymezením linek hromadné dopravy.
Analýza vybavenosti a funkční rozmanitosti okolí.
Zákres do ortofotomapy upřesňuje hmotné vztahy v okolí.
Vyhodnocení charakteru místa ve vztahu k okolí.
Myšlenková mapa ukazuje, jakým způsobem vnímám lokalitu. Zdůrazňením podstatných charakteristik vzniká mapa zabarvená o vlastní vnímání prostoru.
vize
koncept
situace širší
situace bližší
půdorys 1. NP
půdorys 2. NP
půdorys 1. PP
řez A-A'
řez B-B'
axonometrický řez
pohledy
návrh mobiliáře 1/2
návrh mobiliáře 2/2
ekologické schéma
schéma větrání
schéma dalších principů
požární schéma
řez fasádou
vizualizace hlavního vstupu do kostela s duchovním centrem
zákres vizualizace do fotografie
vizualizace náměstíčka
vizualizace adorační kaple
vizualizace interiéru kostela